روابط عمومی

آخرین نظرات

۲ مطلب در اسفند ۱۳۹۲ ثبت شده است

۲۴
اسفند

1-   روابط عمومی بایستی تلاش کند تا سازمان را انعطاف پذیر کند. بخصوص روابط عمومی سازمانهای دولتی بایستی از توهم دوران ارباب و رعیتی خارج شوند و انرژی لازم را جهت تغییر دیدگاه سنتی به دیدگاه نوین یعنی مردمداری و مشتری مداری تزریق کنند.

2-   سازمانها بایستی یاد بگیرند که فرصت و امکان برابر را به مردم بدهند و روابط عمومی ها بایستی برای ساختن جهانی انسانی تر تلاش کنند. جهانی که تمام مردم در آن فرصت و امکان برابر برای گفتگو داشته باشند.

3-   اخلاق در روابط عمومی یعنی عمل از طریق گفتگو با مردم. گفتگو با مردم را متوقف نکنید زیرا اگر این کار انجام شود روابط عمومی متوقف شده است.

4-      در واقع ترویج گفتگوی آزاد ترویج اخلاق است و هر گاه گفتگویی حقیقی انجام می گیرد در واقع اخلاق ترویج می شود.

5-   صداقت پایه اصلی اخلاق است. در گفتگوی آزاد صداقت را به عنوان بهترین سیاست انتخاب کنید. زیرا تنها بر پایه صداقت است که می توان اعتماد مردم را جلب کرد.

6-   همیشه موانع بیشماری بر سر راه گفتن تمامی حقیقت وجود دارد اما حداکثر تلاش خود را بکنید تا مردم بدانند که سازمان شما با آنان صادق است.

7-   اگر فرصت گفتگوی آزاد برای مردم مهیا شود مردم نماینده نمی خواهند و نیازی نیست بار نمایندگی مردم به دوش کسی بیفتد. فقط کافی است اجازه بدهید مردم در گقتگو فرصت و امکان برابر پیدا کنند.

 منبع:eprquds.blogfa.com

  • مرضیه رضایی
۲۴
اسفند

بی شک هر سازمانی با بحران یا اخباری مواجه می شود که تصمیم های فوری و حساس در زمینه اطلاع رسانی در باب بحران یا آن خبر، بسیار تعیین کننده است. امروز خبرنگار یکی از خبرگزاری ها از حادثه ای که در یکی از شهرستان ها اتفاق افتاده بود مرا مطلع کرد و آخرین آمار مربوط به آن حادثه را می خواست. بعد از تماس با مدیرکل آن استان و دریافت آخرین خبر مربوط به آمار خبر، ناخواسته وارد مسابقه ای شدم که تجربیات این مسابقه را عرض می کنم. به علت اینکه در اثنای  تنظیم خبر، یکی از خبرگزاری ها خبر را کار کرد، انتشار صحیح خبر به شکلی که ما تنظیم کرده بودیم برایم اهمیت زیادی پیدا کرد. بعد از تنظیم خبر و انتشار آن روی وب سایت سازمان و ارسال اس ام اس انتشار این خبر به خبرنگاران، شروع کردم به چک کردن خبرگزاری ها که تا چه حد، خبر روابط عمومی را پوشش می دهند. بیش از ۵۰ درصد خبرگزاری ها خبر را بلافاصله استفاده کردند. هر چند رسم امانت داری و استناد به منبع خبر، چیزی نیست که انتظار رعایت آن را داشته باشیم.

اما چند تجربه کوتاه:

تیتر متفاوت بزنید. چنانچه یک خبرگزاری پیش از شما خبر را منتشر کرد، شما از همان تیتر استفاده نکنید. 

به واقعیت های خبر اضافه کنید. در تنظیم خبر واقعیت های پیشین را در خبر درج کنید. 

جریان اطلاع رسانی را به دست بگیرید. با مسئولان سازمانتان صحبت کنید و آخرین اطلاعات را شما منتشر کنید و اطلاع بدهید که خبرهای تکمیلی را به زودی منتشر می کنید. 

در تنظیم خبر دقت کنید که آمار صحیح و درست درج شوند. آمار لید و بدنه با هم مغایرت نداشته باشند. جمع اعداد را کنترل کنید. 

باز خوانی خبر.قبل از انتشار خبر، خبر را به فرد دیگری بدهید تا از لحاظ نگارشی خبر اشکالی نداشته باشد.

استرس نداشته باشید، چون در تنظیم خبر دچار مشکل می شوید، با خونسردی و رعایت همه ارزش ها و عناصر خبری، خبرتان را تنظیم و منتشر کنید. 

حتما خبر را با عکس کار کنید. برای خبر خیلی سریع در فتوشاپ یک طرح ساده طراحی کنید و در گوشه ای از آن نام سایت سازمانتان را درج کنید. چون در دقایق اولیه، خبرگزاری ها عکسی در اختیار ندارند، پس سعی کنید به این ترتیب عکس خبر خود را در سایت های دیگر منتشر کنید و سایت خود را تبلیغ کنید. 

با منبع خبر، خبر را چک کنید. برای مسوولی که به نقل از وی خبر را تنظیم کرده اید، خبر را بخوانید و تأییدیه آن را بگیرید. 

اس ام اس موثرترین روش اطلاع رسانی. و در پایان به سرعت خبرنگاران را با اس ام اس و ایمیل از آخرین خبرهای منتشر شده روی وب سایتتان مطلع کنید.

منبع:www.yahyaee.com

  • مرضیه رضایی